يکشنبه, شهريور 24, 1398
شما اینجا هستید    ناب چیست؟
 .
کمينه
ناب چیست؟
     

 هدف اصلی تولید ناب، حداکثر کردن ارزش برای مشتری و حداقل کردن اتلاف است. به طور ساده، توليد ناب یعنی توليد ارزش بیش تر برای مشتری با استفاده از منابع کم‌تر (ارزش هر چیزی است که مشتری حاضر است برای آن پول بپردازد).

یک شرکت ناب، نخست باید درک کند که ارزش مورد نیاز مشتری چیست (مشتری برای چه مشخصاتی از محصول پول می‌پردازد) و سپس باید فرآيندهای کلیدی خود را به نحوی سازماندهی کند که بتوانند هرچه بیش‌تر برای مشتری، ارزش بیآفرینند. هدف نهایی توليد ناب، توليد ارزش کامل برای مشتری است به کمک فرآيندهایی کاملآ ارزش آفرین با اتلاف صفر.

در واقع، تولید ناب، یک سیستم مدیریتی و توليدی است (اعم از توليد خدمات یا محصولات فیزیکی) که توسط شرکت تویوتا ( و عمدتا توسط تائی چی اوهنو ابداع شده است). این سیستم توليد که بعدها توسط جیم ووماک و دان جونز به نام توليد ناب معروف شد، مجموعه‌ای از اصول، تکنیک‌ها و ابزارهایی است که به هر شرکتی در هر محیطی امکان می‌دهد دقيقا محصولی را توليد کند که مشتری می‌خواهد (مشخصات فیزیکی و خدماتی محصول)، دقيقا به میزانی توليد کند که مشتری می‌خواهد (از نظر تعدادی) و دقيقا در زمانی توليد کند که مشتری می‌خواهد (نه زودتر و نه دیرتر)، و البته با قیمتی ارائه کند که غیرقابل رقابت باشد در حالی که همگان سود جویند: یعنی مشتریان، مالکان، کارکنان، تأمين کنندگان و کل جامعه. به تعبیر دیگر، در توليد ناب، فرمول واقعی، فرمول برنده، برنده است. توليد ناب، تنها راه واقعی کاهش هزینه‌ها در عين سرویس دهی کامل به مشتریان است.

اما درتوليد ناب، اين معجزه از طریق مبارزه پیگیر و سیستماتیک با اتلاف در کلیه فرآيندهای توليد فیزیکی و خدماتی و به کمک سه ابزار مهم ایجاد حرکت پیوسته، همواری و کشش صورت می گیرد. اتلاف، هر فعالیتی است که کسی انجام می دهد اما از نظر مشتری هیچ ارزشی به محصول اضافه نمی کند.

توليد ناب، نه تنها مجموعه ای از اصول و ابزارها است که در همه محیط های کسب و کاری قابل استفاده است، نه تنها همه وجوه یک شرکت از فرآيند توليد فیزیکی تا امور پشتیبانی و خدماتی، مالی و اداری و منابع انسانی و توسعه و تکوین محصول جدید را در بر می گیرد بلکه در هر صنعتی، در هر محیطی و در هر کسب و کاری قابل پیاده سازی است.

کاهش اتلاف در سرتاسر یک جریان ارزش، باعث می شود که فرآيندها بتوانند در مقایسه با سیستم سنتی توليد ناب با نیروی انسانی به مراتب کمتر، فضای کمتر، سرمایه کمتر و زمان کمتر، کالاها و خدماتی را توليد کنند با هزینه تمام شده و عیوب بسیار کمتر. این سیستم باعث می شود که بتوان سریع تر به نیازهای مشتری و تغييرات آن پاسخ داد، محصولاتی بسیار متنوع‌تر توليد کرد و به زمان انتظار توليدی بسیار کوتاه‌تر دست یافت در حالی که مدیریت اطلاعات، بسیار آسان‌تر شده و بتوان همواره اطلاعات درست را در زمان درست به محل مورد نیاز رساند.

توليد ناب برای توليد یا خدمات
یک برداشت غلط آن است که توليد ناب فقط برای فرآيندهای ساخت فیزیکی مناسب است. اما این درست نیست. توليد ناب را می توان در تمام کسب و کارها و فرآيندها به کار بست. توليد ناب يک تاکتیک یا یک ابزار صرف برای کاهش هزینه ها نیست، بلکه روشی برای فکر کردن و سیستمی کامل برای مدیریت یک سازمان است.

هم اکنون همه کسب و کارها در سرتاسر جهان از توليد خودرو تا خدمات درمانی و دولتی از اصول تولید ناب و تفکر ناب پیروی می کنند. اکنون همچون تویوتا بسیاری از شرکت‌ها نام خود را بر سیستم توليد ناب می گذارند: همچون سیستم توليد تویوتا یا سیستم توليد رنو و .... . اما چرا این شرکت ها چنین می کنند؟ چون آنها می خواهند بگویند که این فقط یک روش کاهش هزینه ها یا یک برنامه کوتاه مدت نیست، بلکه سیستمی است که شرکت بر اساس آن اداره و مدیریت می شود.